2021 - 2021
STEAM, Maker
TEC-LA és un projecte d'investigació-acció que té com a objectiu mesurar els efectes de la introducció de l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per al desenvolupament d'habilitats clau i competències curriculars, la millora de l'aprenentatge i l'autoeficàcia cap a les àrees STEAM en els alumnes de Primària des de escoles d'alta complexitat. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mireia Usart Rodríguez | Universitat Rovira i Virgili |
Cristina Valls Bautista | Universitat Rovira i Virgili |
Oriol Nadal Solanas | Universitat Rovira i Virgili |
Xavier Domínguez | IAAC FabLab Barcelona |
Santi Fuentemilla | IAAC FabLab Barcelona |
Julia Leirado | IAAC FabLab Barcelona |
Programa d'ajuts
Objectius
Combatre la segregació escolar, facilitar l'aprenentatge actiu i vivencial, definir una estratègia d'equitat tecnològica, fomentar les vocacions científic-tecnològiques i la innovació social digital per a fer una comunitat de pràctica circular i creativa amb una aproximació STEAM i maker.
Potenciar l'interès de l'alumnat d'Educació Infantil i Primària perquè siguin persones emprenedores, creatives, creadores i crítiques que afavoreixin un canvi positiu al seu entorn a través de les ciències, la tecnologia, l'enginyeria, les matemàtiques a través del disseny i l'art (STEAM).
TEC-LA és un projecte d'investigació-acció que pretén mesurar els efectes d'introduir l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per al desenvolupament d'habilitats clau i competències curriculars, la millora de l'aprenentatge i l'autoeficàcia cap a STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) en alumnes d'educació primària de centres d'alta complexitat.
TEC-LA pretén respondre les preguntes següents:
- Una intervenció orientada a introduir l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia activa pot mostrar un efecte positiu en l'aprenentatge de les àrees STEAM en alumnes d'educació primària en comparació amb altres metodologies educatives?
- L'aprenentatge centrat en el maker amb aplicació al món real i perspectiva de gènere pot millorar l'autoeficàcia dels alumnes d'educació primària cap a les àrees STEAM en comparació amb altres estratègies més convencionals?
- Es pot utilitzar l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per implementar el Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) i ajudar a donar a tots els estudiants la mateixa oportunitat per tenir èxit?
TEC-LA pretén donar resposta a aquestes preguntes des d'una visió sistèmica de la innovació educativa, situant l'alumne (Educació Primària) al centre de la intervenció, acompanyant-lo en el seu procés de creixement personal i dotant-lo de competències emocionals per generar motivació intrínseca i aprenentatge significatiu i durador a les àrees STEAM.
Metodologia
Diversos estudis com ara STEAM4U, Raising self-efficacy in stem, a way to provide opportunities for all or ASPIRES 2: Young people's science and career aspirations, age 10-19 of the UCL Institute of Education proposen que per aconseguir bons resultats en la millora del coneixement, l'autoeficàcia i la percepció dels joves cap a les àrees STEAM, cal fer el següent:
- Canviar la imatge de STEAM com a elitista fent que el coneixement, els materials, les eines i les tecnologies associades a aquestes àrees siguin accessibles a tothom.
- Dissenyar intervencions, seqüències didàctiques i activitats STEAM des d'una perspectiva d'equitat, inclusió i justícia social.
- Connectar aquestes intervencions amb professionals STEAM, incloent, en particular, dones i grups minoritaris.
- Generar un entorn d'aprenentatge positiu fomentant l'aprenentatge entre iguals, cooperatiu i col·laboratiu en espais que convidin a la imaginació, la creació i l'experimentació.
- Construir capital STEAM en estudiants d'edats primerenques.
A partir d'aquestes recomanacions, l'equip de TEC-LA ha dissenyat una estratègia de cocreació, formació, acompanyament i suport a 3 anys per a cadascuna de les escoles participants. És:
- Implementar una metodologia de recerca per mesurar l'impacte d'introduir l'aprenentatge centrat en el maker per al desenvolupament d'habilitats, competències, aprenentatge i autoeficàcia cap a STEAM a partir dels alumnes de 3r de Primària. Això inclou entrevistes, proves prèvies i posteriors d'habilitats i coneixements tant amb estudiants com amb professors participants. També el desenvolupament d'eines d'avaluació i observació en forma de rúbriques.
- Implementació de metodologies de codisseny i cocreació, entre l'equip de TEC-LA i la comunitat del centre (professorat i personal directiu), com a metodologia per definir la intervenció per a l'alumnat.
- Formar i acompanyar l'equip docent que implementa la intervenció cada any. Això inclou la creació d'un equip de professors makers especialitzats per garantir la sostenibilitat i continuïtat del projecte després de 3 anys.
- Compartir amb la comunitat educativa el Marc TEC-LA. Es tracta de les guies docents, situacions d'aprenentatge en forma de seqüències didàctiques, eines d'avaluació així com l'inventari de recursos i tecnologies utilitzades.
- Implicar l'equip directiu del centre en la realització de la intervenció mitjançant reunions periòdiques, accions de suport a l'equip docent, canvis en la distribució d'alguns espais del centre i en la presa de decisions que contribueixin a la consecució dels objectius del projecte.
Resultats
Articles
- Nadal-Solanas, O., Usart, M., Valls, C., Domínguez, X. (2022). Metodología STEAM-Maker en primaria: un estudio mixto. Publicado en el libro "Educación transformadora en un mundo digital: Conectando paisajes de aprendizaje" (pg 272-274) del XXV Congreso Internacional Edutec 2022. https://edutec2022.uib.es/libro-de-actas/
- Hanna Carrasco, C., & Valls Bautista, C. (2023). EDUCACIÓ MAKER A LES ESCOLES: CARACTERÍSTIQUES DEL PROCÉS D'IMPLEMENTACIÓ. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), (1), 9-29. Retrieved from https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3461
Presentacions