2017ARMIF00031
2018 - 2020
Desenvolupar i validar un instrument i una estratègia d’avaluació de la Competència Digital Docent (CDD)
![]() |
Els estudiants, futurs ciutadans de la societat digital, ja des de l'educació primària necessiten adquirir una sèrie de competències, entre elles la Competència Digital (CD), que serà fonamental per a l'ús correcte i eficaç dels dispositius tecnològics mòbils (Jubany, 2015) tan presents a la vida quotidiana i encara molt poc integrats en els processos d'aprenentatge. Durant la darrera dècada s'han realitzat diverses investigacions orientades a la definició de la CD. Iniciem l'aproximació a la Competència Digital Docent (CDD) amb el primer document publicat per un organisme oficial UNESCO (2011) que defineix unes bases en referència a aquesta competència indicant que no era suficient que els docents desenvolupessin la competència de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) per ensenyar-la als seus estudiants, sinó que el docent de l'era digital també haurà de tenir la capacitat de dominar les eines digitals per assegurar que els seus estudiants desenvoluparan les competències necessàries per a integrar-se en un context digital (des de la vessant personal, professional i social) en el què hauran d'aprendre al llarg de la seva vida de una manera permanent. Abans i després, però, existeixen altres publicacions de referència respecte a la CDD. Si comparem els referents dels diferents marcs veiem que estan més centrats en els processos d'alfabetització que en el desenvolupament de la CDD pròpiament dita mentre que els models se centren més en els processos d'aplicació de les TIC en el context educatiu. Les propostes dels últims anys fan un pas més i incorporen, també, els processos de desenvolupament professional digital del docent. Com la nostra investigació es va dur a terme en el context català és important que tinguem en compte quins van ser els antecedents que constitueixen, en part, la base d'aquesta definició de CDD. Abans d'abordar la definició i el desenvolupament de la CDD, s'havia treballat la CD per a la ciutadania. Aquesta està definida en l'acreditació en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC), en els seus tres nivells de desenvolupament (ACTIC 1, 2 i 3). Es pren ACTIC com a marc de referència de la competència digital instrumental des d'una perspectiva més general i que constitueix la base per al desenvolupament de la CDD molt més orientada a l'especificitat de les tasques i atribucions d'un professorat que ha de desenvolupar-se com professional en uns espais i escenaris educatius que hauran d'afrontar els reptes de la societat digital. Aquesta CDD orientada a la seva pràctica pedagògica a l'aula, se l'ha anomenat Competència Digital Metodològica (CDM)(Generalitat de Catalunya, 2013, 2016) i és a partir d'aquesta que s'han concretat les 5 dimensions i 22 descriptors especificant indicadors relacionats i 3 nivells de desenvolupament (principiant, mig i expert) a partir de la consecució d'aquests indicadors (Generalitat de Catalunya, 2016). Instruments y proves per a l'avaluació de la CD i la CDD. Amb la necessitat de formar en CDD al professorat, va associada la necessitat d'avaluar-la. A més d'identificar quins són els components de la CDD, es fa necessari conèixer quins són els diferents nivells de desenvolupament de la mateixa i disposar d'instruments, d'autopercepció i d'avaluació, que ens permetin fer una gradació d'aquests amb la finalitat d'orientar als docents L'anàlisi de les eines d'avaluació de la CD ens serveix com a base per al disseny de les eines d'avaluació de la CDD. A Europa la primera que va tenir un impacte, pel que fa a la quantitat d'estats que van decidir adoptar-la (en l'actualitat més de 150 països i accessible en més de 30 idiomes), és la ECDL i el ICDL que es dissenyen com un sistema d'acreditació d'aquesta competència per a qualsevol ciutadà. Les proves que conté es centren en conceptes bàsics, en la gestió de fitxers, el maneigdels diferents programes ofimàtics i l'accés a internet. |