Universitat Rovira i Virgili

Equilibri emocional a l'entorn universitari: Més enllà de l'acadèmia (EEUMA).

2024 BENES 00053

Aquest projecte tracta d’una iniciativa adreçada a tota la comunitat universitaria del Campus (estudiantat, personal docent i investigador (PDI) i personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS) i té com a finalitat promoure el benestar emocional i la salut mental i oferir eines per enfortir les capacitats d’autocura, alhora que estableix estratègies específiques de prevenció de la conducta suïcida. El potencial de participants és de 1.040 persones, corresponents a tota la comunitat universitària del campus. 

El projecte EEUMA es va presentar a la convocatòria d'ajuts de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) per desenvolupar projectes amb impacte social orientats a l'abordatge de reptes en salut mental i benestar emocional. Aquesta línia d'ajuts aposta per iniciatives que promoguin l'autocura, consolidin la salut comunitària amb una perspectiva salutogènica i ampliïn les accions més enllà de l'àmbit sanitari. Inicialment es durà a terme al Campus Terres de l'Ebre, però en un futur es podria replicar en altres campus universitaris.

Participants

                 Nom              Centre
Georgina Casanova Garrigós Universitat Rovira i Virgili
Elisabet Torrubia Pérez Universitat Rovira i Virgili
Marta Berenguer Poblet Universitat Rovira i Virgili
Gerard Mora López Universitat Rovira i Virgili
Jesica Capera Fernández Universitat Rovira i Virgili
Míriam Segura Meix Universitat Rovira i Virgili
Maria Nuria Gil Duran Universitat Rovira i Virgili
Pau Ferran Galiana Universitat Rovira i Virgili
Frederic Cervelló  Fundació Mare Nostrum

Programa d'ajuts

Programa: Ajuts per desenvolupar projectes amb impacte social orientats a l'abordatge de reptes en salut mental i benestar emocional, de les universitats i la resta dels agents del sistema de recerca, desenvolupament i innovació de Catalunya (BENES 2024)

Finançador: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris o de Recerca (AGAUR)

Abast: Autonòmic

País: Catalunya; Espanya.

Metodologia i Objectius

El projecte planteja un estudi amb metodologia mixta en dues fases. La primera, de caràcter descriptiu, analitzarà en profunditat l'estat emocional de la comunitat universitària del Campus Terres de l'Ebre, amb l'objectiu de determinar el nivell d'autoestima, resiliència, benestar emocional, ansietat i depressió, així com de detectar diferències de gènere i recollir la percepció global del benestar. Aquest diagnòstic inicial també permetrà identificar les necessitats concretes de la comunitat i les propostes de millora formulades per ella mateixa.

La segona fase consistirà en la implementació d'un assaig clínic aleatoritzat que inclourà una intervenció estructurada. Aquesta intervenció s'adaptarà a les necessitats identificades en la primera fase i tindrà com a objectiu principal oferir eines per millorar el benestar emocional i la salut mental dels participants, mesurar els resultats obtinguts i valorar el grau de satisfacció amb l'experiència.

Resultats

El projecte inclou la creació d'un curs teoricopràctic adreçat a la comunitat universitària del Campus Terres de l'Ebre, que es desenvoluparà en línia a través de l'aula virtual i amb sessions presencials complementàries. Els continguts abordaran aspectes relacionats amb el benestar emocional i la salut mental positiva, com l'autoestima, la resiliència, l'activitat física o l'artteràpia, i també l'alfabetització en salut mental i la prevenció de la conducta suïcida. En aquest àmbit, la formació es farà d'acord amb la Guia per a l'abordatge de la conducta suïcida en l'àmbit universitari, elaborada per la Generalitat de Catalunya l'any 2024.

A partir d'aquest estudi es pretén obtenir una fotografia precisa de l'estat emocional de la comunitat universitària del Campus Terres de l'Ebre, validar l'eficàcia de la intervenció en la millora del benestar i establir estratègies per prevenir la conducta suïcida. Els resultats generats permetran desenvolupar accions sostenibles i transferibles que, més enllà de la realitat del campus, puguin esdevenir una eina de referència per a altres contextos acadèmics.

El projecte, de caràcter multidisciplinari, està liderat per Georgina Casanova com a investigadora principal i compta amb la participació d'Elisabet Torrubia, Marta Berenguer, Gerard Mora i Jesica Capera, del Departament d'Infermeria; Míriam Segura, del Departament de Pedagogia; Núria Gil, del Departament d'Història i Història de l'Art, i Pau Galiana del Departament de Gestió d'Empreses, així com de Frederic Cervelló, artterapeuta i terapeuta ocupacional.