PDC2022-133436-I00
2022 - 2024
Atesa la importància de la competència digital (CD) i el seu desenvolupament des de la infància amb l'objectiu de formar ciutadans per a l'era digital, cal incidir en la competència digital docent (CDD) i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a les aules com factor determinant per al desenvolupament de la CD de lalumnat i la reducció de les bretxes existents, tant daccés i ús com cognitives. D'aquesta necessitat sorgeix la nostra proposta de creació d'un Observatori de la Competència Digital en Educació (O-CodE) que ofereixi informació i formació a la comunitat educativa sobre la CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a Espanya, tot això a partir del treball iniciat al projecte Observ@COMDID (RTI2018-096815-B-I00), de la convocatòria 2018 de projectes d'R+D+i reptes investigació. Durant el projecte esmentat es van dissenyar les bases teòriques de l'Observatori, i es van arreplegar dades sobre el nivell de CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals d'una mostra de professorat d'educació infantil, primària i secundària en actiu d'Espanya a partir de dos qüestionaris dissenyats i validats per a aquest fi, i s'hi va identificar un conjunt de pràctiques de referència amb tecnologies digitals. Així mateix, des del grup de recerca ARGET també s'ha treballat a l'estudi de la CD de l'alumnat des de l'educació primària fins a l'educació superior, recopilant aquestes dades mitjançant diferents qüestionaris d'avaluació autopercebuda. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Francisco Javier Carrera Farran | Universitat de Lleida |
Jose Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Ramon Palau Martín | Universitat Rovira i Virgili |
Josep Holgado Garcia | Universitat Rovira i Virgili |
Luis Marqués Molías | Universitat Rovira i Virgili |
Cristina Valls Bautista | Universitat Rovira i Virgili |
Mireia Usart Rodríguez | Universitat Rovira i Virgili |
Lucía Castro Hernández | Universitat Rovira i Virgili |
Jordi Villoro Armengol | ESIC |
Jordi Colobrans Delgado | I2CAT |
Daniel Amo Filvà | FUNITEC |
Carme Grimalt Álvaro | Universitat Rovira i Virgili |
Vanessa Esteve González | Universitat Rovira i Virgili |
Luz Mayra Niño De Jáuregui | Universitat Rovira i Virgili |
María Verdú Pina | Universitat Rovira i Virgili |
Programa d'ajuts
Objectius
Crear un Observatori de la Competència Digital en Educació (O-CodE) que ofereixi informació i formació a la comunitat educativa sobre la CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a Espanya.
Metodologia
La prova de concepte que presentem es basa tant en l'ús d'eines descrites, així com de les dades recollides a través dels qüestionaris, que seran processades de forma automatitzada, de manera que els resultats es puguin visualitzar a la web de l'Observatori i permetin oferir propostes formatives per a la millora de la CD i mentories personalitzades per a la millora de la pràctica docent. Per tant, es proposa un desenvolupament d'innovació en tres eixos:
- En primer lloc, les eines de recollida de dades de la CDD i la CD oferiran a l'usuari una retroacció individual i immediata que els permeti conèixer diferents aspectes del CD i de l'ús de les TD; així com obtenir orientacions per millorar-ho.
- En segon lloc, aquestes eines serviran de font de dades per a l'Observatori, de manera que les dades es processin automàticament i mitjançant intel·ligència artificial, facilitant que se'n mostri un resum a la web per consultar-les. Aquesta entrada de dades també permetrà generar informes automàtics personalitzables per als diferents tipus dusuaris finals, oferint possibilitats de formació i mentoria adhoc.
- Per acabar, es crearà un espai a la web on el professorat pugui compartir els seus recursos educatius i que aquests siguin avaluats per experts en educació, generant un repositori viu de pràctiques de referència amb tecnologies digitals.
Resultats
Comunicacions
Queralt, M., López, R., Molero-Aranda, T., & Lázaro, J. L. (2024). Análisis de prácticas educativas de referencia con TD: Desde la educación básica hasta la superior bajo el enfoque de la Teoría de la Actividad. [Presentación oral]. XXVII Congreso EDUTEC'24. Tecnología Educativa para una sociedad multimodal. Universidad de Sevilla, España.
- Queralt, M., López, R., Molero-Aranda, T., & Lázaro, J. L. (2024). Análisis de prácticas educativas de referencia con TD: Desde la educación básica hasta la superior bajo el enfoque de la Teoría de la Actividad. En Cabero-Almenara, J., Palacios-Rodríguez, A., Montenegro-Rueda, M. y Fernández-Cerero, J. (2024). Tecnología Educativa para una Sociedad Multimodal. Libro de actas XXVII Congreso EDUTEC'24. Grupo de Investigación Didáctica. (pp. 744-751). Enllaç